W szczególności wyrafinowanie społeczeństwa, choć szybko rośnie, nie nadąża za postępem w genetyce. Rozszerzona krytyka eugeniki przez Beckwitha jest cennym zasobem dla tych, którzy chcą zbadać potencjalne niewłaściwe zastosowanie nauki. Uważa on za intelektualne potomstwo ruchu eugenicznego ostatnie wysiłki zmierzające do opracowania uproszczonej socjobiologii, która może przypisywać złożone typy zachowań określonym genom. W kontekście takiej analizy wysiłki tego podstawowego naukowca, mające wpływ na decyzje komisji odwoławczej ds. Badań klinicznych na Harvardzie, stają się nie tylko zrozumiałe, ale wręcz obowiązkowe. Szukając wyjaśnienia dla problematycznego interfejsu między nauką a społeczeństwem, Beckwith zauważa, że większość prac naukowych napisana jest (z zadziwiająco) elegancką, prostą logiką, bez opisywania wszystkich fałszywych początków lub sposobu, w jaki śledczy doszli do swojego wglądu. Oczywiście, jego starania o przedstawienie artykułu opisującego te dodatkowe szczegóły spotkały się z przewidywalną odpowiedzią w środowisku naukowym. Jego punkt widzenia jest jednak przekonujący: pozór obiektywności może sam ukryć uprzedzenia, których świat nie jest w stanie dostrzec. W najgorszym przypadku, ze względu na brak zrozumienia, raporty naukowe mogłyby być postrzegane przez społeczeństwo jako raczej nakazowe niż informacyjne. Rezultatem nie jest zła nauka, ale raczej zła polityka.
Beckwith uważa, że naukowcy i społeczeństwo ponoszą odpowiedzialność za ten smutny stan rzeczy. Każdy, kto zajmuje się tymi sprawami, mógłby znaleźć osobiste spostrzeżenia w tej wyjątkowo czytelnej książce. Muszę przyznać, że początkowo wątpiłem, ale przekonał mnie styl Beckwith i jego argumentacja. Kwestie, które podnosi, utrzymują się. Znajdujemy się w okresie odwrotnej reakcji na naukę, w której racjonalna analiza jest często zapominana na korzyść reakcji emocjonalnych. Optymalne rozwiązanie osiągnęłoby osobisty cel Beckwitha na skalę masową: zwiększenie stopnia zaawansowania naukowców w społeczeństwie i wyrafinowania opinii publicznej na temat nauki. Być może kluczem do naszego przyszłego postępu jest szkolenie dobrze przygotowanych i stymulujących nauczycieli przedmiotów ścisłych. Beckwith już udzielił wsparcia.
H. William Schnaper, MD
Feinberg School of Medicine z Northwestern University, Chicago, IL 60611
[email protected] edu
Powołanie się na artykuł (1)
Zamknij Cytowanie artykułów
[przypisy: dyżury aptek gubin, poradnia leczenia osteoporozy, jak wygląda badanie u lekarza medycyny pracy ]
[patrz też: gumtree wieliczka, dzienniczek pomiaru ciśnienia tętniczego, wyszukiwarka skierowań nfz ]
Comments are closed.
Mam nadzieję że nastąpią jakieś zmiany w diagnozie
[..] Oznaczono ponizsze tresci z artykulu oryginalnego: alergia u dzieci[…]
Poszłam do dermatolożki i powiedziała, że to nic groźnego